Fra artikkel:
De fleste vellykkede angrep skjer via e-post. Vårt tips er å fokusere på enkle tiltak som effektivt og målbart bedrer sikkerheten.
Forklaring av forkortelser/ord/begreper som brukes i artikkelen.
Fra artikkel:
De fleste vellykkede angrep skjer via e-post. Vårt tips er å fokusere på enkle tiltak som effektivt og målbart bedrer sikkerheten.
Forklaring av forkortelser/ord/begreper som brukes i artikkelen.
Styret hos Helse Nord Har vedtatt strategidokument med følgende visjon:
Helse Nord skal legge aktivt til rette for utvikling og god klinisk bruk av kvalitetssikrede og validerte løsninger for kunstig intelligens, med sikte på å forbedre kvaliteten og effektivisere ressursbruken i helsetjenestene.
Hvordan definerer de “kunstig Intelligens” eller “AI”, og hvordan har de tenkt at den skal brukes, rent praktisk?
Interessant strategidokument i regi av Regjeringen:
Dagens og morgendagens fagarbeider innenfor teknologifagene bør vel være i stand til å ivareta sikkeheten til for eksempel et automatisert industrianlegg koblet opp mot Internett og/eller et smarthus eller en intelligent bygning koblet opp mot Internett.
Påstand: “Få mennesker klarer å gjennomføre gode nok risikovurderinger til å identifisere sikkerhetstiltakene som gir best effekt” – NSM
Dagens og morgendagens fagarbeider har kanskje også behov for å kunne lese og holde seg orientert omkring det daglige trusselbildet i forhold til det som går på sikkerhet for IT og OT systemer. Sikkerhetsbloggen til Telenor kan vel for eksempel være et godt valg.
For å forstå innholdet i sikkerhetsbloggen til Telenor med en særlig grad av dybde, så kreves det en del teknisk kompetanse. For å forebygge og avdekke og håndtere for eksempel et slikt angrep som skjedde mot Norsk Hydro i 2019, så kreves det jo også en del teknisk kompetanse.
Det kan vel se ut som at det kan være hensiktsmessig å dele inn komptansenivåene for fagarbeidere i tre nivåer, avhengig av hvilke fagområder som det er snakk om.
En annen interessant problemstilling nå, det er jo den sammensmeltingen mellom “tradisjonell OT-teknologi” og “IIoT – Industrial Internet og Things” som nå ser ut til å være under utvikling.
En tredje interessant problemstilling, det er jo dette som går på virtualisering og såkalte skybaserte tjenester og bruk av maskinlæring eller “kunstig intelligens” eller AI, i den forbindelse.
Det interesasante spørsmålet er jo da “Hvilken kompetanse bør de fagarbeiderne som arbeider innenfor nivå 1, 2 og 3 rent praktisk ha, og hvordan legger man eventuelt opp en slik opplæring?
Slik som jeg ser det så vil det for ingen av disse nivåene være tilstrekkelig med bare forelesning eller teori. Teori må kombineres med praksis og det må legges opp til det man kaller for “dybdelæring“.
Det finnes et eksisterende undervisningopplegg som kanskje kan være en god start for alle de tre nivåene, der man kanskje kan utvikle innholdet videre til også i litt større grad også å omfatte “Operasjonell Teknologi”. Dette undervisningopplegget heter “Hacker Highscool“.
Innholdet i Hacker Highscoll bygger på en kombinasjon av teori og praksis som så absolutt bør lede fram til en form for dybdelæring og selvstendig forståelse av lærestoffet.
Praksisøvelsene og terorien baserer seg bare på bruk av elevenes egne Windows PC’er brukt på et ordinært datanettverk.
Som en videreutvikling av lærestoffet hos “Hacker Highschool” så kunne man tenke seg at man la til rette for at det ble opprettet egne lokalnettverk spesielt tilrettelagt for opplæring i IT og OT sikkerhet og at det også ble tatt i bruk flere typer teknisk utstyr.
Det kan etableres egne lokalnettverk for opplæringen som typisk inneholder:
En så omfattende opplæring som dette vil nødvendigvis måtte fordeles over alle de tre studieårene gjennom VG1, VG2 og VG3. Opplæring i “digital kompetanse” og “Cyber Security” er også to tema som vil være naturlig integrert inn i hverandre og som kan batraktes som “to sider av samme sak”.
Faget “Elektroniske kretser og nettverk” innenfor studiet “VG1 Elektro og datateknologi” har allerede nå i dag en slik utforming av læreplanen at en grunnleggende opplæring i “Cyber Security” passer godt inn. Dette betyr at elevene kan lære “Cyber Security” hver uke gjennom hele det første studieåret for de elevene som går VG1 Elektro og datateknologi.
Hvis man skal gjennomføre en systematisk, målrettet opplæring i “Cyber Security” gjennom VG1, VG2 og VG3, så kan det kanskje være nødvendig med en revisjon i læreplanene for VG2 og VG3 for blant annet studieretningene for elektriker og automatiker.
Forslaget til innhold i opplæringen framstår vel kanskje som litt omfattende, men det er allikevell ikke mer omfattende enn at man for eksempel kan finne ganske mye av innholdet i Cisco Networking Achademy: https://www.netacad.com/
Følgende innhold foreslås gjennomført ut i fra kombinasjon av teori og praksis og ut i fra et prinsipp for helhetlig og tverrfaglig dybdelæring:
Undersøkes nærmere.
Under utarbeidelse – Kladd. Kladd.
Dette innlegget i bloggen skulle egentlig handler om behovet i skolen for utdanning innenfor “Cyber security” eller “datasikkerhet”, men ved nærmere ettertanke så ser jeg jo at denne problemstillingen må ses i et litt større perspektiv og en litt større sammenheng.
Det må også handle om en ny type digital kompetanse i forhold til det som vi kaller for “det grønne skiftet” og også “industri 4.0“. De sikkerhetsrelaterte problemstillingene vil jo i praksis være en “integrert del” av den helhetlige problemstillingen rundt behovet for en ny type eller generasjon av digital kompetanse.
Det grønne skiftet, overgang til Industri 4.0 og behov for ny digital kompetanse, her under også kompetanse i forhold til Cyber Security.
Hvordan underviser man eller bør man undervise “Cyber Security” i skolen generelt og litt mer spesielt innenfor elektro og teknologifagene?
Hvilke typer arbeidsoppgaver skal en fagarbeider kunne utføre etter det grønne skiftet og etter overgangen til Industri 4.0 ? Hvilke type rissiko skal fagarbeideren måtte forholde seg til og håndtere gjennom sitt daglige arbeide?
<Finn fram til eksempler automatiserte systemer, intelligente bygg, smarthus, IoT.>
Tre aktuelle kompetanse nivåer for fagarbeidere:
I forlaget til oppdeling i kompetansenivåer over så har jeg ikke nevnt dette med “Cyber security” spesielt. Dette har sammenheng med at jeg mener at dette med “Cyber security” eller “datasikkerhet” må ses i sammenheng og som en del av fagarbeiderens samlede og helhetlige digitale kompetanse.
Man vil vel også kunne argumentre for hva som er naturlige arbeidsoppgaver for en fagarbeider og hva som kanskje heller vil være arbeidsppgavene til for eksempel en ingeniør.
For et fag som IKT drift, så har det jo gjennom flere år vært en ganske vanlig arbeidsoppgave til fagprøve å sette opp og konfigurere et Windows Active Directory for å ivareta sikkerheten på et lokalnett.
Noen foreløpige referanser:
Husk å søke om tilgang for ressurser for kurs hos UiO
Her er en interessant artikkel hos Sintef om sikkerhet som konkurransefortrinn.
(Med tilhørende programserie.)